Ζηλιασκόπουλος: Νέοι και Παραγωγή

Η Ελλάδα μπορεί να συμμετάσχει στις παγκόσμιες εφοδιαστικές και παραγωγικές  αλυσίδες αυξάνοντας το ΑΕΠ της χώρας κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες και δημιουργώντας θέσεις Υψηλής Εξειδίκευσης για την Προσέλκυση Ελλήνων Επιστημόνων και Επαγγελματιών

Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, Καθηγητής Παν. Θεσσαλίας

 

Στα χρόνια της κρίσης και των μνημονίων ένας μεγάλος αριθμός νέων ελλήνων επιστημόνων και επαγγελματιών μετακόμισαν στο εξωτερικό (εκτιμάται ότι ξεπερνούν  το μισό εκατομμύριο), όπου πολλοί ήδη διαπρέπουν, στραγγίζοντας την ελληνική οικονομία από ταλέντα και ικανότητες που είναι απολύτως απαραίτητες για την ανασυγκρότηση της πατρίδας μας την επόμενη μέρα. Το φαινόμενο είναι γνωστό με τον αγγλικό του όρο brain drain.  Τελευταία, όμως, έχει δημιουργηθεί μια κίνηση πολλών από αυτούς του νέους του εξωτερικού γνωστή ως brain gain.

Παρακολουθώντας τις συζητήσεις στα κοινωνικά δίκτυα και Forum όπως το braingain.gr, μπορούμε να εξάγουμε το συμπέρασμα ότι η εύρεση εργασίας και οι καλύτερες αμοιβές δεν είναι ο μόνος λόγος που οι νέοι αυτοί φεύγουν μαζικά. Το κλίμα της μιζέριας, ανασφάλειας, αναξιοκρατίας, κρατισμού, κομματισμού, κακώς εννοούμενου συνδικαλισμού, η έλλειψη προοπτικής, φαίνεται να είναι οι κύριοι λόγοι που ωθούν πολλούς από τους νέους ικανούς επιστήμονες και επαγγελματίες να προτιμούν να μεταναστεύσουν από το να μείνουν σε μια δουλειά που δεν τους καλύπτει ή, ακόμη χειρότερα, να μη βρίσκουν καθόλου δουλειά στην Ελλάδα.

Είμαι ένας από αυτούς τους Έλληνες (της προηγούμενης γενιάς) που μετανάστευσα στην Αμερική την δεκαετία του ’80, για να επιστρέψω μετά απο 20 σχεδόν χρόνια. Οπότε, έχοντας κάνει τον κύκλο του braindrain-braingain, προσθέτω τις δικές μου εμπειρίες στην πρωτοβουλία αυτή της ΩΡΑΣ ΑΠΟΦΑΣΩΝ (ΩρΑ), ένα κίνημα που πιστεύω είναι πιο κοντά στα προβλήματα μας από οποιοδήποτε άλλο πολιτικό φορέα στην χώρα μας. Πιστεύω ότι οι προτάσεις μας μέσα απο αυτή την διαδικτυακή συζήτηση να υιοθετηθούν απο την ΩρΑ και να αποτελέσουν μια σύγχρονη προγραμματική πρόταση μέσα σε ένα συνολικό σχέδιο για την έξοδο της χώρας από την κρίση.

Θα επικεντρωθώ στο θέμα της επιστημονικής μου εξειδίκευσης, αλλά η συζήτησή μας δεν χρειάζεται να περιοριστεί σε αυτή την, κάπως εξειδικευμένη, επιστημονική και επαγγελματική περιοχή. Θα ήταν χρήσιμο να διευρυνθεί και σε θέματα που αφορούν άλλους παραγωγικούς κλάδους.

Προκειμένου να θέσω το πλαίσιο της συζήτησής, ως καθηγητής παραγωγής-μεταφορών τόσο στο Northwestern University των ΗΠΑ όσο και στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, αλλά και πιο πρόσφατα ως Πρόεδρος και Δ.Σ. της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Εφοδιαστικής,  καταθέτω τα παρακάτω σημεία:

  1. Οι δυναμικά εξελισσόμενες παγκόσμιες μεταφορικές, εφοδιαστικές και παραγωγικές αλυσίδες, δημιουργούν ανακατατάξεις στην παγκόσμια βιομηχανία μεταφοράς και μεταποίησης μιας σειράς καταναλωτικών αγαθών (ηλεκτρονικών, ηλεκτρικών συσκευών όπως και αυτοκίνητων). Η ένταξη της ελληνικής οικονομίας σε αυτές τις παγκόσμιες παραγωγικές, μεταφορικές και εφοδιαστικές αλυσίδες μπορεί να αυξήσει το ΑΕΠ της χώρας κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες και να δημιουργήσει πλέον των 250 χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας υψηλής εξειδίκευσης.
  2. Ήδη, ημιέτοιμα προϊόντα και εξαρτήματα από την Ασία (Κίνα, Ινδία) καθώς και με αυξανόμενους ρυθμούς από την Αφρική, προωθούνται μέσω του λιμανιού του Πειραιά στην Κεντρική Ευρώπη, όπου συναρμολογούνται σε ηλεκτρονικές συσκευές (υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα, τηλεοράσεις, εκτυπωτές) και διανέμονται στην υπόλοιπη Ευρώπη. Σύντομα θα προωθούνται πολλαπλάσια φορτία μέσω ΟΛΠ και ΟΛΘ, όχι μόνο εξαρτημάτων ηλεκτρονικών, αλλά και ηλεκτρικών συσκευών (πλυντήρια, ψυγεία, κλπ), καθώς και αυτοκίνητων. (Ήδη, παρόλες τις απίστευτες αγκυλώσεις της ελληνικής πραγματικότητας, περισσότερα απο 30 τραίνα τον μήνα φεύγουν από τον Πειραιά για την Κεντρική Ευρώπη με τέτοια προϊόντα).
  3. Χωρίς κεντρικό σχεδιασμό και αποτελεσματική στήριξη από τις Ελληνικές Κυβερνήσεις, οι ελληνικές επιχειρήσεις ξεκίνησαν να συμμετάσχουν μέσω του λιμανιού του Πειραιά στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, με πενιχρά όμως ακόμη κέρδη για την Ελληνική οικονομία. Τα εγχώρια logistics συνεισφέρουν 10% στο ΑΕΠ της χώρας (στοιχεία της Ελληνικής Εταιρείας Logistics) που ως επί το πλείστον απευθύνονται στην εγχώρια αγορά.  Σύμφωνα και με τους πιο μετριοπαθείς υπολογισμούς, σε πλήρη ανάπτυξη το διερχόμενο μέσω των λιμανιών φορτίο και οι δραστηριότητες προστιθέμενης αξίας επί αυτού του φορτίου, θα μπορούσε να αυξήσει την συνεισφορά στο ΑΕΠ στα 25% ή κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες ( δηλαδή πλέον των 20 δις ευρώ).  Συγκριτικά να αναφέρω ότι το Rotterdam συνεισφέρει πλέον του 30% στο ΑΕΠ της Ολλανδίας.
  4. Οι κύριοι λόγοι που δεν κατόρθωσεη χώρα (παρά την πλεονεκτική γεωγραφική της θέση—δίπλα στην διώρυγα του Σουέζ) να συμμετάσχει σε αυτή την παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα είναι:
  • η παντελής έλλειψη στρατηγικής για ταLogistics,
  • η δαιδαλώδης νομοθεσία ( απαιτούνται 33 άδειες για να λειτουργήσει μια αποθήκη!),
  • οι κλειστές αγορές των εμπορευματικών μεταφορών (οδικών και σιδηροδρομικών),
  • οι αστοχίες των περασμένων κυβερνήσεων στην αξιοποίηση του Θριασίου Πεδίου και του Στρατοπέδου Γκόνου,
  • η υπερφορολόγηση και η αναχρονιστική εργασιακή νομοθεσία
  • οι άθλιες σιδηροδρομικές υποδομές και ανυπαρξία εμπορευματικών πάρκων εθνικής εμβέλειας
  • έλλειψη εγχώριας τεχνογνωσίας και αδυναμία του εκπαιδευτικού συστήματος να παράγει εξειδικευμένο προσωπικό
  1. ΤαLogistics , η μεταποίηση και άλλες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας  είναι η νέα  βιομηχανία που λόγω της γεωγραφικής θέσης της χώρας μας μπορούμε να αξιοποιήσουμε. Μπορούμε να καταστήσουμε την χώρα σε  παραγωγικό, customization, αποθηκευτικό, εκθεσιακό και κέντρο διανομής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, Μέσης Ανατολής, Πρώην Σοβιετικών Χωρών, Μαύρης Θάλασσας και Βόρειας Αφρικής.

Μπορούμε να συμμετάσχουμε στην:
1. Συναρμολόγηση ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών συσκευών για ΕU προέλευση

  1. Συναρμολόγηση και customization αυτοκινήτων
  2. Μεγάλης κλίμακας αποθήκευση, ετικετοποίηση και διανομή ρούχων προερχόμενων από την Κίνα για τις αγορές της Μέσης Ανατολής, Βόρειας Αφρικής και Βαλκανίων.
  3. ΜόνιμωνMega Εκθεσιακών και Παραγγελειολειπτικών Κέντρων για την Ασία
  4. Μέσω εξειδικευμένωνLogistics Clusters στην Αττικήκαι Βόρεια Ελλάδα να προσφέρουμε συνδυασμένες μεταφορές για τις αγορές όχι μόνο της Ευρώπης, αλλά και παγκόσμιες
  5. Δημιουργία μεγάλων ευρωπαϊκών πάρκων Logistics

Τα παραπάνω μπορούν να αυξήσουν το ΑΕΠ κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες (με μετριοπαθείς εκτιμήσεις βασισμένοι σε στοιχεία των μελετών της McKinsey, Planning, αλλά και της Ολλανδικής Dynalog  και να δημιουργήσουν 250 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.
Τι πρέπει να γίνει

(ενδεικτικά, η λίστα θα διευρυνθεί κατά την διάρκεια της συζήτησης):

  1. Η Κυβέρνηση πρέπει να σοβαρευτεί και να ανασυγκροτήσει τις υποδομές της χώρας (σιδηροδρομικά, οδικά, ναυτιλιακά, αεροπορικά δίκτυα), με στόχο να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας.
  2. Η Κυβέρνηση να υλοποιήσει το νόμο 4302/2014 που προτείναμε στην τότε κυβέρνηση και ψηφίστηκε από την βουλή, αλλά δεν υλοποιήθηκε από την μετέπειτα κυβέρνηση. Ο νόμος προβλέπει απλοποιημένες διαδικασίες για την δημιουργία logistics parks και άλλων εγκαταστάσεων, έτσι ώστε να προαχθεί η επιχειρηματικότητα σε αυτό τον παραγωγικό τομέα.
  3. Η δημιουργία ενός φορέα που θα στηρίζεται από την Ελληνική Βιομηχανία για την προώθηση της εξωστρέφειας των ελληνικών logistics, παρόμοιο του Ολλανδικού DYNALOG
  4. Σε συνεργασία με την ελληνική βιομηχανία και ξένες πολυεθνικές εταιρίες που ενδιαφέρονται να εγκατασταθούν στην Ελλάδα, να δημιουργηθεί ένα mega logistics cluster στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη που θα συνδέεται με εμπορευματικά κέντρα στην Αλεξανδρούπολη, την Πάτρα και την Ηγουμενίτσα και, πιθανόν, και Agrologistics για την προώθηση της μεταποίησης στην πρωτογενή αγροτική παραγωγή της Ελλάδας, αλλά και των Βαλκανίων.
  5. Εκπαίδευση σε logistics με δημιουργία πανεπιστημιακών τμημάτων (προπτυχιακών και μεταπτυχιακών) στα logistics

12 comments

  • Roussosk

    By Roussosk

    Reply

    Συγχαρητήρια κατ αρχήν για την πολύ ουσιαστική προσέγγιση στο πως θα αξιοποιηθεί ένα απ τα σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτηματα που έχει ο τόπος .Νομίζω οτι θα ήταν σκόπιμο να αναδειχθούν και το συνδεδεμένο όφελος που θα προκύψει απο την βελτίωση του μεταφορικού έργου προϊόντων του πρωτογενή τομέα (πρωιμα κηπευτικά, φρούτα,κλπ)καθώς και της σύνδεσης της βελτίωσης των μεταφορών και της επίδρασης στον τουρισμό

  • Konstantinos K

    By Konstantinos K

    Reply

    Καλοί βασικοί άξονες, και καλές γενικές αρχές.

    Για άλλη μια φορά φαίνεται πως τα αυτονόητα είναι και τα πιο δύσκολα για να πραγματοποιηθούν.

    Για τα βαθύτερα αίτια που λειτουργούν ως τροχοπέδη σε αυτές τις καλές προτάσεις θα είχε ενδιαφέρον να συζητήσουμε…

    Αν διαβάσει κάποιος το ΕΣΠΑ κάθε περιόδου θα διαπιστώσει πως είναι μύθος το γεγονός ότι δεν υπάρχει πλάνο και οδικός χάρτης για την ανάπτυξη της χώρας. Αντιθέτως, οι προτάσεις περισσεύουν, στην υλοποίηση τους είναι που πάσχουμε.

    Με βάση τις απλές αρχές Management, αν υπήρχε ένα εθνικό πλάνο το οποίο όλα τα κόμματα είχαν δεσμευτεί να ακολουθήσουν, οι κατάλληλοι άνθρωποι για να το υλοποιήσουν και ένα καλό διακομματικό και εθνικό follow up των ενεργειών που πρέπει να υλοποιούσαμε σαν κράτος μπορεί και να σωνόμασταν.

    Αντί αυτού, συνεχίζουμε το “ράβε- ξήλωνε” που υμνούσε ο αλησμόνητος Ξυλούρης.

    Εγώ θα ήθελα να ακούσω από αυτό το νέο φορέα κάτι πραγματικά καινούριο. Όχι άλλα σχέδια και πλάνα που θα σβηστούν και αυτά στην (κινούμενη) άμμο της πολιτικής.

    Μπορείτε να μας πείτε αξιότιμοι κύριοι και σεβαστές κυρίες πως θα καταφέρετε να βοηθήσετε πραγματικά τη χώρα να βγει αυτή την κατάντια που έχει περιέλθει. Κατά την ταπεινή μου γνώμη κάτι τέτοιο απαιτεί να βρείτε τον τρόπο για να καταφέρετε (και όχι να σχεδιάσετε) τα εξής πολύ απλά πράγματα:

    1) Να συμβάλλετε στο να δημιουργηθεί ένα εθνικό σχέδιο στο οποίο θα δεσμευτούν όλα τα κόμματα του Δημοκρατικού Τόξου. Το σχέδιο αυτό θα πρέπει να εμπνεύσει τους συμπολίτες μας να ξεκινήσουν να κουνούν και πάλι τα πόδια τους για να κολυμπήσουν και να βγουν στην επιφάνεια. Αυτό είναι το πρώτο απαραίτητο βήμα. Μπορείτε να κάνετε κάτι για αυτό ή θα συνεχίσουμε να έχουμε δέκα κόμματα τα οποία θα μας λένε πάνω κάτω τα ίδια ευχολόγια;

    2) Να βρεθεί η διαδικασία ώστε αυτό το σχέδιο να υλοποιηθεί από τους πλέον κατάλληλους ανθρώπους. Κάτι το οποίο επίσης το ακούμε από όλους αλλά από κανέναν δεν το βλέπουμε. Εσείς ποια διαδικασία προτείνετε για να βρεθούν οι άριστοι και να πεισθούν πως αξίζει τον κόπο να τραβήξουν κουπί;

    3) Αν τις περισσότερες φορές τα σχέδια αποτυγχάνουν είναι γιατί εκείνοι που τα σχεδιάζουν δεν έχουν υπολογίσει σωστά τους απαιτούμενους πόρους. Εσείς με ποιους πόρους προτείνετε να υλοποιηθούν τα πλάνα σας; Από που θα βρεθούν τα χρήματα που χρειάζονται για την ανάπτυξη της χώρας; Από τους πολυεθνικούς κολοσσούς που αν δεν έχουν return on investment σε πέντε χρόνια δεν κάνουν καμία επένδυση; Από το κράτος που δεν έχει σάλιο? Από την τρόικα που για κάθε πακέτο που μας δίνει μας γονατίζει?

    Στο παράδειγμα που αναφέρει ο αξιότιμος καθηγητής, είδαμε την ποιότητα του σιδηροδρομικού δικτύου με το πρόσφατο πολύνεκρο ατύχημα στη Θεσσαλονίκη. Αφήσαμε τους ιδιώτες να επωφελούνται της εκμετάλλευσης του δικτύου (βλέπε ΤΡΑΙΝΟΣΕ) και αφήσαμε στο άφραγκο κράτος τη μουτζούρα και τη λάτζα (βλέπε συντήρηση δικτύου στον ΟΣΕ)…

    Καταλύτης χρειάζεται για να μπορέσει η χώρα να εφαρμόσει τα ΒΑΣΙΚΑ. Όχι μεγάλα πλάνα, ούτε ιδιαίτερα πολύπλοκα σχέδια. Μια πολιτική ηγεσία απαιτείται που μπορεί να δημιουργήσει στους πονεμένους πολίτες ένα όραμα και λίγο φιλότιμο για να μπορέσουμε όλοι μαζί να σώσουμε την αξιοπρέπεια μας.

    Εσείς πείτε μας πως θα γίνεται ο καταλύτης αυτός. Μπορείτε και αν ναι γιατί?

    • Anonymous

      By Anonymous

      Reply

      Ευχαριστώ για το σχόλιο και τις δημιουργικές τοποθετήσεις. Απαντώ στα συγκεκριμένα σημεία:
      1. Νομίζω ότι ειδικά για την εφοδιαστική και παραγωγή που διαπραγματεύομαι στην τοποθέτηση μου, η εθνική στρατηγική που διαμορφώθηκε απο την Μόνιμη Επιτροπή Εφοδιαστικής (που ουσιαστικά ήταν πρόταση τηε Ελληνικής Εταιρείας Logistics EEL– http://www.eel.gr/στρατηγικη-αναπτυξη-τησ-εφοδιαστικησ-αλυσιδας) δίνει το πλαίσιο και δεν χρειάζεται αν εφεύρουμαι τον τροχό. Η στρατηγική είχε υιοθετηθεί απο την ΝΔ και ΠΑΣΟΚ και ουσιαστικά δεν ακούω αντιρρήσεις απο το ΣΥΡΙΖΑ. Απλά πρέπει να υλοποιηθεί!
      2. Προσωπικά πιστεύω ότι για στελέχωση δημοσίων οργανισμών και θέσεων ευθύνης το opengov του κυβ. ΠΑΣΟΚ 2009 δεν ήταν κακό. Αν γινότανε σωστά θα ήταν μια καλή πλατφόρμα για προσέλκυση ικανών.
      3. Συμφωνώ και πόροι πρέπει να διασφαλιστούν, ειδικά για τις υποδομές. Φυσικά υπάρχουν εργαλεία που όμως οι καταλληλοι άνθρωποι πρέπει να είναι οι επισπεύδοντες.

    • Θανάσης Ζηλιασκόπουλος

      By Θανάσης Ζηλιασκόπουλος

      Reply

      Ευχαριστώ για το σχόλιο και τις δημιουργικές τοποθετήσεις. Απαντώ στα συγκεκριμένα σημεία:
      1. Νομίζω ότι ειδικά για την εφοδιαστική και παραγωγή που διαπραγματεύομαι στην τοποθέτηση μου, η εθνική στρατηγική που διαμορφώθηκε απο την Μόνιμη Επιτροπή Εφοδιαστικής (που ουσιαστικά ήταν πρόταση της Ελληνικής Εταιρείας Logistics EEL– http://www.eel.gr/στρατηγικη-αναπτυξη-τησ-εφοδιαστικησ-αλυσιδας) δίνει το πλαίσιο και είναι καλό σημείο εκκίνησης. Η στρατηγική είχε υιοθετηθεί απο την ΝΔ και ΠΑΣΟΚ και ουσιαστικά δεν άκουσα λογικές αντιρρήσεις απο το ΣΥΡΙΖΑ, απλά το παγώσανε.
      2. Προσωπικά πιστεύω ότι για στελέχωση δημοσίων οργανισμών και θέσεων ευθύνης το opengov του κυβ. ΠΑΣΟΚ 2009 δεν ήταν κακό. Αν γινότανε πιο θεσμικά, θα ήταν μια καλή πλατφόρμα για προσέλκυση ικανών στην δημόσια διοίκηση. Παράδειγμα καλό επίσης ο νόμος Διαμαντοπούλου για την Παιδεία όπου κάποια απο τα καλύτερα μυαλά ανα τον κόσμο ήρθαν αμισθοί να πλαισιώσουν τα συμβούλια διοίκησης (και φυσικά φύγανε τα τελευταία δύο χρόνια). Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο φίλος μου Δημήτρης Μπερτσιμάς (http://www.kathimerini.gr/839451/article/epikairothta/ellada/ti-odhghse-mpertsima-kinth-sthn-paraithsh)
      3. Συμφωνώ: πόροι πρέπει να διασφαλιστούν, ειδικά για τις υποδομές. Φυσικά υπάρχουν εργαλεία που όμως οι καταλληλοι άνθρωποι πρέπει να είναι οι επισπεύδοντες.

  • Νικος Τ.

    By Νικος Τ.

    Reply

    Η ερώτηση μου θα είναι απλή αλλά ίσως δύσκολη να απαντηθεί. Θα μπορούσατε να μου πείτε 3 βασικές αλλαγές που χρειάζεται η χώρα για να μπορεί ένας νέος να δραστηριοποιηθεί στον χώρο της επιχειρηματικότητας χωρίς να “παρανομεί” και χωρίς να δίνει το 70% του κέρδους στο κράτος? Και σε τι χρονικό ορίζοντα είναι εφικτό να πραγματοποιηθούν αυτές οι αλλαγές?
    Απλές απαντήσεις χρειαζόμαστε!

    • Θανάσης Ζηλιασκόπουλος

      By Θανάσης Ζηλιασκόπουλος

      Reply

      Ευχαριστώ για το σχόλιο. Προφανώς και τα ερωτήματα που θέτεται ξεπερνούν την μάλλον εξειδικευμένη μου τοποθέτηση, αλλά θα προσπαθήσω στο πλαίσιο του παραγωγικού χώρου που εξειδικεύομαι να απαντήσω.
      Τρείς βασικές αλλαγές που θα έπρεπε να γίνουν για να μπορέσει ένας νέος να επιχειρήσει (από τις παρα πολλές που θα μπορούσαν μάλλον να προστεθούν απο αλλους συμμετέχοντες):
      1. Οι νέοι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται σε εξωστρεφείς παραγωγικές επιχειρήσεις (με εξαγωγικά θετικά πρόσημο) να πληρώνουν ελάχιστες ασφαλιστικές εισφορές τα πρώτα χρόνια της επαγγελματικής τους δραστηριότητας (για τους ίδιους και τους νέους εργαζόμενους που προσλαμβάνουν). Ελάχιστη φορολογία για τις νεοφυείς επιχειρήσεις για ικανό διάστημα ώστε να αναπτυχθούν (πιθανόν στην αρχή δεν θα κάνουν κέρδη άρα η φορολογία θα είναι μάλλον μη-σημαντική αλλά οι εισφορές τεράστιο πρόβλημα!). Φυσικά δεδομένου ότι έχουν θετικό εξαγωγικό πρόσημο, καθόλου ΦΠΑ. Φυσικά μηδενική εισφορά αλληλεγγύης. Σε περίπτωση που προσλαμβάνουν φοιτητές (ως πρακτική αλλά και για ένα περιορισμένο χρόνο μετά, να είναι επιδοτούμενη οι ασφαλιστικές εισφορές του εργαζόμενου και να πληρώνονται μόνο οι μισθοί). Αν χρειάζονται εγγυητικές επιστολές απο τράπεζες για αγορά πρώτων υλών ή υπογραφή συμβολαίων υπηρεσιών ή leasing μηχανημάτων αυτά να παρέχονται με διευκόλυνση απο την κυβέρνηση χωρίς επιβάρυνση για τον επιχειρηματία (μέχρις ενός ποσού φυσικά).
      2. Ελαχιστοποίηση της γραφειοκρατίας, ώστε να μην χρειάζονται ένα λογιστή και ένα δικηγόρο σχεδόν full time για να τρέξουν την επιχείρηση τους. Αδειοδότηση σε μιά μέρα (φυσικά με μια υπεύθυνη δήλωση ότι θα τηρηθούν τα νόμιμα) αλλά να μπορεί να λειτουργήσει άμεσα.
      3. Δέσμευση του Εμπορικού Ακόλουθου της πρεσβείας της χώρας που θέλουν να εξάγουν για κάποιο συγκεκριμένο αριθμό ωρών (π.χ. 20 ώρες), να εργαστεί για την προώθηση των προϊόντων (χωρίς αμοιβή από τον νέο επιχειρηματία φυσικά αλλά στα πλαίσια των καθηκόντων του στην πρεσβεία). ΠΑΡΆΔΕΙΓΜΑ (πρόχειρο) αν κάποιος θέλει να δημιουργήσει μια ονλαιν πλατφορμα για μεταφορά/διαχείριση προϊόντων που παράγονται στα Σκόπια και πάνε στην Ινδία, οι αντίστοιχοι εμπορικοί ακόλουθοι να βοηθήσουν με επαφές με τοπικές εταιρείες logistics, φορτήγών αποθηκών, κλπ, ώστε ο νέος επιχειρηματίας να μπορέσει να αξιολογήσει την αξιοπιστία τους.
      4.
      5. (Είμαι σίγουρος άλλοι συμμετέχοντες που είναι πιο ειδικοί στο αντικείμενο τους μπορούν να διευρύνουν την συζήτηση.

  • Σ

    By Σ

    Reply

    Κύριε Ζηλιασκόπουλε, δεδομένης της εξειδίκευσης και της διαδρομής σας, εκπροσωπείτε πράγματι μια προοδευτική, εκσυγχρονιστική, και αναπτυξιακή πρόταση που μπορεί να εμπνέυσει και να κατευθύνει ανθρώπους. Την οποία ωστόσο, είναι εκτιμώ ιδιαίτερα χρήσιμο στο πλαίσιο του διαλόγου να την εξετάσουμε ευρύτερα σε ένα πολιτικό και στρατηγικό πλαίσιο που ξεπερνά ένα συγκεκριμένο επιστημονικό ή επαγγελματικό χώρο. Και το λέω αυτό διότι το πρώτο ερώτημα κατά την άποψή μου που πρέπει να εξεταστεί έχει σχέση με το μοντέλο κράτους και διοίκησης που πρέπει να υπάρχει ώστε τα επιμέρους πεδία δραστηριοποίησης να αναλύονται σε μια top-down προσέγγιση.

    Με δεδομένο λοιπόν ότι το όνομά σας είναι συδεδεμένο με συγκεκριμένη περίοδο και επιτεύγματα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ως ΔΕΚΟ – είναι χρήσιμο εκτιμώ να αναπτυχθούν από την πλευρά σας τα ακόλουθα:

    1. Ποιοι οι κυριότεροι παράγοντες ώστε μια βαθιά ελλειματική ΔΕΚΟ να καταστεί κερδοφόρα σε καθορισμένο χρονικό διάστημα. Μπορούν να προκύψουν ευρύτερες νόρμες μέσα από αυτή την ανάλυση?

    2. Ποια είναι τα κυριότερα εμπόδια για μια παραγωγική ΔΕΚΟ ώστε να είναι πράγματι παραγωγική, σύγχρονη, με σαφείς στόχους και κριτήρια επιτυχίας, και η οποία να ανταποκρίνεται σε ένα περιβάλλον το οποίο περιγράψατε με την τοποθέτησή σας?

    Θεωρώ ότι οι απόψεις σας ως προς τα παραπάνω είναι ιδιαίτερα βαρύνουσες, όχι μόνο από την ακαδημαϊκη προσέγγιση της αρχικής τοποθέτησής σας, αλλά από την προσέγγιση ενός επιτυχημένου δημόσιου λειτουργού. Και αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, ο παραγωγικός κόσμος θέλει τις απόψεις ενός επιστήμονα και επιτυχημένου δημόσιου λειτουργού πολύ περισότερο από τους επικεφαλείς της πρωτοβουλίας στην οποία συμμετέχετε.
    Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων

  • Σ

    By Σ

    Reply

    Κύριε Ζηλιασκόπουλε, δεδομένης της εξειδίκευσης και της διαδρομής σας, εκπροσωπείτε πράγματι μια προοδευτική, εκσυγχρονιστική, και αναπτυξιακή πρόταση που μπορεί να εμπνέυσει και να κατευθύνει ανθρώπους. Την οποία ωστόσο, είναι εκτιμώ ιδιαίτερα χρήσιμο στο πλαίσιο του διαλόγου να την εξετάσουμε ευρύτερα σε ένα πολιτικό και στρατηγικό πλαίσιο που ξεπερνά ένα συγκεκριμένο επιστημονικό ή επαγγελματικό χώρο. Και το λέω αυτό διότι το πρώτο ερώτημα κατά την άποψή μου που πρέπει να εξεταστεί έχει σχέση με το μοντέλο κράτους και διοίκησης που πρέπει να υπάρχει ώστε τα επιμέρους πεδία δραστηριοποίησης να αναλύονται σε μια top-down προσέγγιση.

    Με δεδομένο λοιπόν ότι το όνομά σας είναι συδεδεμένο με συγκεκριμένη περίοδο και επιτεύγματα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ως ΔΕΚΟ – είναι χρήσιμο εκτιμώ να αναπτυχθούν από την πλευρά σας τα ακόλουθα:

    1. Ποιοι οι κυριότεροι παράγοντες ώστε μια βαθιά ελλειματική ΔΕΚΟ να καταστεί κερδοφόρα σε καθορισμένο χρονικό διάστημα. Μπορούν να προκύψουν ευρύτερες νόρμες μέσα από αυτή την ανάλυση?

    2. Ποια είναι τα κυριότερα εμπόδια για μια παραγωγική ΔΕΚΟ ώστε να είναι πράγματι παραγωγική, σύγχρονη, με σαφείς στόχους και κριτήρια επιτυχίας, και η οποία να ανταποκρίνεται σε ένα περιβάλλον το οποίο περιγράψατε με την τοποθέτησή σας?

    Θεωρώ ότι οι απόψεις σας ως προς τα παραπάνω είναι ιδιαίτερα βαρύνουσες, όχι μόνο από την ακαδημαϊκη προσέγγιση της αρχικής τοποθέτησής σας, αλλά από την προσέγγιση ενός επιτυχημένου δημόσιου λειτουργού. Και αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, ο παραγωγικός κόσμος θέλει τις απόψεις ενός επιστήμονα και επιτυχημένου δημόσιου λειτουργού πολύ περισότερο από τους επικεφαλείς της πρωτοβουλίας στην οποία συμμετέχετε.
    Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων

    • Θανάσης Ζηλιασκόπουλος

      By Θανάσης Ζηλιασκόπουλος

      Reply

      Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια. Είναι πολύ σημαντικά αυτά που μου ζητάτε να αναπτύξω και δεν θα ήθελα να δώσω μια γρήγορη απάντηση. Οπότε θα επιτρέψετέ να πάρω λίγο χρόνο για να απαντήσω (είμαι και εν μέσω εξεταστικής βλέπετε!). Ευχαριστώ και πάλι.

      • Σ

        By Σ

        Reply

        Οι νέοι – άρα και η εξεταστική προηγούνται! Θα περιμένω την τοποθέτησή σας, με την βεβαιότητα ότι θα προκύψουν μέσω διαλόγου και εμπλουτισμού πολύ σημαντικά συμπεράσματα.

  • Σπύρος Αυγερινός

    By Σπύρος Αυγερινός

    Reply

    Υποδειγματική παρέμβαση – κατάθεση πρότασης!

    Γράφει για το αντικείμενο που γνωρίζει καλύτερα, χωρίς απεραντολογίες, αοριστολογίες, αερολογίες.
    Λόγος λιτός, περιεκτικός και κατανοητός.
    Ύφος ουδέτερης, επαγγελματικής, προσέγγισης, αλλά με συγκεκριμένο στόχο.

    • Θανάσης Ζηλιασκόπουλος

      By Θανάσης Ζηλιασκόπουλος

      Reply

      Σας ευχαριστώ θερμά για τα καλά σας λόγια.

Leave a Reply

Your email address will not be published.
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>